Als het lang duurt voordat je rekeningen betaald worden kan dat behoorlijke impact hebben op de plannen die je wil realiseren. En helaas is het zo dat niet iedere klant genegen is de rekeningen op tijd te betalen. Dus het vereist aandacht om dit zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Hiermee zorg je ook dat dit risico enigszins binnen de perken te houden. Een KPI die handig is om in beeld te hebben hoe je het doet op het gebied van debiteurenbeheer is de omloopsnelheid debiteuren. Hiermee heb je inzichtelijk hoe lang gemiddeld je debiteuren uit staan. In dit blog vertellen we je meer over hoe je moet omgaan met dit risico.

Beheersen van je debiteurenrisico

Om te zorgen dat je omloopsnelheid debiteuren een beetje binnen de perken blijft is het belangrijk er eerst voor te zorgen dat het debiteurenbeheer binnen je bedrijf voldoende aandacht krijgt. Dat regel je allereerst door te zorgen dat er iemand eindverantwoordelijk is. Deze persoon kan vervolgens ook regelen dat andere randvoorwaarden goed geregeld zijn. Denk hierbij aan een systeem waarmee er gefactureerd kan worden en waarmee je goed kunt volgen of de betreffende factuur betaald is. Vaak kan dat door een koppeling te maken met het internetbankieren. Heel handig want je kunt dan snel actie ondernemen als de betalingstermijn is overschreden. Door bijvoorbeeld een herinneringsfactuur te versturen. Hiermee geef je een belangrijk signaal af dat je er kort op zit. Daarmee realiseer je dat de factuur bij je klant toch net wat meer prioriteit krijgt en bovenop de stapel ligt. Maak de termijn van de herinneringsfactuur niet te lang. Een gebruikelijke termijn is zeven dagen. Door dit proces kort op te volgen realiseer je waarschijnlijk al dat de omloopsnelheid debiteuren korter wordt. Wat ook effectief is het bellen van je klant. Een stukje persoonlijker en geeft meer inzicht wat de reden is dat er nog niet betaald is.

Wat als je eigen debiteurenbeheer niks oplevert?

Het kan helaas zo zijn dat er toch niet betaald is ondanks dat je je eigen debiteurenbeheer strak gedaan hebt. Je stuurt dan uiteindelijk een laatste aanmaning waarin je aangeeft dat je gaat overdragen aan een incassobureau en dat je de bijbehorende kosten zult verhalen op de debiteur. Niet fijn voor de relatie met je klant, maar op een gegeven moment is het niet anders. En je wil de tijd niet teveel laten oplopen. Het incassobureau heeft vervolgens veel middelen en expertise om je vordering te verhalen.